EmpathyGirls1.png

 Miten käyttää empatiaa,
kun kaikki ovat väsyneitä?

 
 

Tuntuuko, että olet uupunut? Heiluuko arkesi veitsenterällä? Ei mikään ihme! Olisi kummallista, jos kaikki tuntuisi normaalilta, vaikka uupumus onkin ehkä tutuin osa kevään loppua opettajille. Viimeisen kuukauden aikana perusturvallisuus on järkkynyt kaikilla ja rutiinit ovat hajonneet. Kaiken tämän keskellä opettajat ovat joutuneet aloittamaan ehkä suurimman systeemisen muutoksen, mitä koulut ovat koskaan kohdanneet.

Oman jaksamisen rajallisuuden tunnistaminen ei ole heikkoutta, eikä ole väärin myöntää kamppailevansa. Et ole yksin siinä, että tuntuu pahalta. Opettajat, oppilaat, vanhemmat ja rehtorit ovat kaikki samassa veneessä. Jokainen tässä ajassa elävä tulee muuttumaan henkisesti, fyysisesti ja sosiaalisesti. Muutokseen sopeutumisessa kasvatustyö on elintärkeää, mukaan lukien aikuisten itsekasvatus.

Moneen perusturvallisuuteen liittyvään asiaan on yksin mahdoton vaikuttaa, mutta opettajilla on suuri vaikutus oman piirinsä psykologisen turvallisuuden vaalimisessa. Amy Edmondson on määritellyt psykologisen turvallisuuden kyvyksi ottaa interpersoonallisia riskejä ryhmässä. Toisin sanoen, voiko nostaa esille puolivalmiita ideoita, myöntää virheitä tai olla oma itsensä haavoittuvaisena ihmisenä. Psykologisen turvallisuuden kasvattaminen palvelee yksilöiden turvallisuudentarpeen lisäksi oman luokkasi, opettajanhuoneesi ja koulusi kasvatustyötä.

 
 
Lyfta_parent.png

Miten vaalia psykologista turvallisuutta omassa toiminnassasi? Tässä kolme ehdotusta:

  1. Ole utelias lähimmäisistäsi. Luo tilanteita oppilaiden, kollegoiden ja vanhempien kanssa, joissa voit kohdata heitä ihmisinä. Empatiakartta on yksi työkalu, jolla voit kerätä yhteen heidän ajatuksiaan ja toimintaansa, sekä löytää heidän tarpeitaan.

  2. Näytä erehtyväisyytesi. Kun näytät, että saatat tehdä virheitä, annat luvan myös muille olla rehellisiä omien tunteidensa kanssa. Haavoittuvaisuuden näyttäminen on yksi vahvimpia tapoja rakentaa yhteyksiä muiden ihmisten kanssa.

  3. Päästä irti ajatuksesta, että sinun täytyy teettää koulutehtäviä mahdollisimman tehokkaasti. Tehokkuus on aina kontekstisidonnaista tiettyyn ympäristöön ja tehtävään liittyen. Koska ympäristö on muuttunut, vanhaan tehokkuuteen pyrkiminen voi olla jopa vahingollista. Mieti, miten voit olla vaikuttava kasvattaja uusien rajoittavien tekijöiden kanssa. Näin voit kohdata oppilaasi helpommin.

Lyftan tavoitteena on luoda työkaluja empatiakasvatukseen. Se, miten työkaluja käytetään on sinun vallassasi. Mikäli innostuit kokeilemaan empatiakarttaa omassa työssäsi, kerro ihmeessä siitä meidän Facebook -ryhmässä tai laittamalla viestiä minulle (hannu@lyfta.com).

Hannu Jaakkola
Community Advisor

DarkGirl.png

P.S.

Tässä vielä pieni esimerkki, miten käyttää empatiakarttaa.

  1. Kerää muistiinpanoja ja infoa ihmisistä, jotka sinulla on mielessä (oppilaat, vanhemmat, kollegat).

  2. Jaottele ajatuksia ja muistiinpanoja empatiakartan eri sektoreille: mitä he SANOIVAT, TEKIVÄT, AJATTELIVAT tai TUNSIVAT?

  3. Ota pieni askel taaksepäin ja katso koko karttaa. Kun katsot kokonaisuutta, voit huomata asioita heidän tarpeistaan mitkä olivat muuten piilossa.

  4. Päätä, mitä pitäisi seuraavaksi tehdä. Onko joku täyttämätön tarve, jonka huomasit? Voitko tehdä sille jotain? Onko joku, jolle olisi hyvä kertoa näistä tarpeista? 

Lisätietoa:

Amy Edmondson: Building a psychologically safe workplace https://www.youtube.com/watch?v=LhoLuui9gX8&feature=youtu.be

Google re:Work: Tuloksia Googlen Project Oxygenista
https://rework.withgoogle.com/guides/understanding-team-effectiveness/steps/foster-psychological-safety/

Miten voit olla myötätuntoinen itsellesi:
https://self-compassion.org/the-three-elements-of-self-compassion-2/

Miten käyttää empatiakarttaa:
https://www.interaction-design.org/literature/article/empathy-map-why-and-how-to-use-it