Ysiluokalta valmistunut Anna v. 2020

Ysiluokalta valmistunut Anna v. 2020

Etäopiskelu oli loppupeleissä aika kivaa!

Tuntemuksia koronan vaikutuksista opiskeluun - oppilaan näkökulma ja vinkit opettajille.

 
 

Anna Oksanen (16v.) opiskeli peruskoulunsa viimeiset kuukaudet Helsingin Hiidenkiven peruskoulussa koronan keskellä. Anna tekee töitä opiskelun ohessa suomalaiselle yritykselle Lyftalle, joka on erikoistunut dokumentaariseen tarinankerrontaan ja pedagogiseen osaamiseen yli ainerajojen. Lue alta ysiluokkalaisen tuntemuksia ja ajatuksia kevään etäopiskelusta.

Kirjoittanut Anna Oksanen

Keväällä 2020 todettiin maailmanlaajuinen pandemia, joka sai nimekseen COVID-19. Suomessa koulut suljettiin 18. maaliskuuta. Oppilaiden tuli totutella uudenlaiseen arkeen nopeasti, koska opiskelun täytyi kuitenkin jatkua. Itselläni kesti suunnilleen viikko tottua uuteen rytmiin, mutta kun muuta vaihtoehtoa ei ollut, täytyi sopeutua siihen mitä oli. Etäopiskelu olikin loppupeleissä aika kivaa! Omassa tahdissa opiskeleminen ja uusien oppimistapojen kehittely olivat todella hyviä oppeja etäopiskelusta, joita tulee sitten käyttämään jatkossakin.

Koulut avattiin uudestaan 14. toukokuuta, jolloin seurattiin tarkasti hallituksen ja THL:n ohjeita suuremmista kokoontumisista. Koululle pääsi vielä viimeisillä viikoilla, mutta täytyi noudattaa tarkasti sääntöjä.

Kevät oli kaikille todella rankkaa aikaa. Muutos vaatii nopeaa sopeutumista samalla, kun yritti  ylläpitää arjen rutiineja. Muista oppilaista aisti stressin ja jopa pelon työskentelyn aikana. Kevät muutti itseäni oppilaana, mutta myös ihmisenä. Tilanne opetti nopeaa totuttelua, aikatauluttamista, mutta myös omien rajojen löytämistä. Päivät tuntuivat välillä todella pitkiltä ja tehtävää riitti, joten välillä oli myös hyvä päästä vain olemaan ja lepäämään. Päivän päätteeksi oli kiva soitella kavereiden kanssa videopuheluita tai laitella viestejä.

Arvostus opettajia kohtaan kasvoi

Opettajat ansaitsevat keväästä kyllä suurimman kiitoksen. Heille muutos oli varmasti vielä suurempi kuin oppilaille. He pitivät koulurutiinit yllä parhaansa mukaan pitämällä tapaamisia joka ikinen päivä. Opettajat olivat paljon tukena ja halusivat auttaa ja kuunnella milloin vain oppilaista tuntui siltä, että apua tarvitsi. 

Aina tunneilla ei kuitenkaan ollut helppoa. Opettajille asiat tulivat todella nopeasti, joten heillä ei välillä ollut tietoa tehtävästä asiasta, teknisiä ongelmia mainitsemattakaan! Kun asiat eivät olleet täysin selviä opettajille, se tarkoitti sitä, että osalla oppilaista oli todella hankala saada asian jujusta kiinni ja saada tehtävät tehtyä ajallaan. Monet oppilaat turhautuivat nopeasti, joka oli kyllä monissa tilanteissa ihan ymmärrettävää. Paljon teknisiä ongelmia ja siihen sitten omat haasteet päälle. 

Valoa tunnelin päässä

Yllätyksekseni etäopiskelu ei ollut ihan hirveää! Oli siinä monia positiivisia puolia. Vaikka uuteen tottumiseen meni tietysti aikaa, ajan kanssa sai myös asioita aikaiseksi. Itsekseen opiskeleminen omalla tahdilla tuntui mahtavalta. Myös arjen pienet tai vähän isommatkin onnistumiset tuntuivat suuremmilta tällaisessa tilanteessa. Sain myös rauhassa suunnitella oman tulevan viikon aikataulua, jolloin pystyin sopia työpalavereita sekä videotapaamisia sukulaisten, kavereiden ja muiden tuttujen kanssa. Opiskelusta tuli aina päivä päivältä helpompaa, kun alkoi tarkemmin tutustumaan uusiin opiskelurytmeihin ja -tapoihin.

Se, että kavereita tai muita ihmisiä ei saanut nähdä pitkään aikaan, pisti kaikki ajattelemaan kommunikointitapoja uudestaan, mutta myös samalla arvostamaan niitä arkipäiväisiä tapaamisia, jotka olivat ennen tuntuneet normaalilta. Tulevaisuuden kannalta tämä on hyvä oppi, koska helposti tulee sanottua kaverille, että on liian väsynyt tai on liian kiire nähdäkseen. Jatkossa ennen tällaista mahdollista kommenttia tulee sitten ajatelleeksi, että mitä jos nyt ei oikeasti olisikaan niin kiire?

Loppukeväästä oli tarkoitus juhlia kesäloman alkua ja koulun loppua. Itselläni oli tarkoituksena päästä koululle juhlimaan peruskoulun loppua isolla porukalla. Tämä kaikki kuitenkin muuttui koronan takia. Pääsimme koululle kahdeksi viikoksi opiskelemaan ja viettämään aikaa, turvavälit ja muut turvallisuusasiat huomioiden. Juhlistimme hyvin pienimuotoisesti kuunnellen puheita ja nauttien yhteisolosta ja hyvästä säästä. Tämä oli parempi kuin ei mitään, mutta olisin hyvin mielelläni juhlinut vähän laajemmin. Yhdessä oleminen ja opettajien ja luokkalaisten livenä näkeminen olivat kuitenkin tärkeimpiä.

 
 
v. 2018 Anna Hiidenkiven koulussa

v. 2018 Anna Hiidenkiven koulussa

Annan vinkit opettajille

Miten opettajat voivat parhaiten tukea oppilaitaan etäopiskelun aikana?

  • Tärkein on kannustava ja positiivinen palaute ja kehut. Etäopiskelu on sen verran rankkaa kaikille, joten kehuista ja ymmärryksestä ei ole haittaa :)

  • Liian monen oppimisalustan käyttäminen samaan aikaan on joillekin jopa mahdotonta ymmärtää. Paremmin kaksi alustaa, joissa tehtävät palautetaan ja pidetään tapaamisia, kuin melkein jokaiselle aineelle oma alusta ja tapa palautella tehtäviä.

  • Oppilaiden kuuntelu! Heiltä kuulee parhaimmat vinkit, joten niitä kannattaa hyödyntää.

  • Oppilaille useamman eri vaihtoehdon ja samalla ajan antaminen ovat oppilaille hyödyllistä. Ei liikaa stressiä, joten tätä seuraten ei liikaa paineita ja väsymystä.

Miten opettajat voisivat paremmin päivä päivältä?

  • Tee jotain, mistä itse pidät. Etäopiskelu on rankkaa kaikille, oppilaat eivät ole ainoita, jotka tarvitsevat ohjeita ja muistutuksia vapaa-ajasta ja rentoutumisesta.

  • Jos jokin asia tuntuu epämiellyttävältä tai huonolta, näistä asioista kannattaa jutella jollekin. 

  • Jos tarvitset vinkkejä tai jokin vaikuttaa epäselvältä, näistäkin kannattaa pyytää apua joltain, jotta ei jää itse liian pitkäksi ajaksi yksin asioiden kanssa.